International Center for Quality Certification - ICQC
Skolas 63-19, Jūrmala, Latvija, LV-2016
Tālrunis +371 203 99 443 (WhatsApp Viber) Email office@icqc.lv, kovalev@icqc.lv
Notified Body number: 2549

ES Komisija 2023. gada jūnijā publicēja Regulu par mašīnām un mehānismiem (1230/2023).

06.12.2025
ES Komisija 2023. gada jūnijā publicēja Regulu par mašīnām un mehānismiem (1230/2023).

ES Komisija 2023. gada jūnijā publicēja Regulu par mašīnām un mehānismiem (1230/2023). Regula stājās spēkā 2023. gada 19. jūlijā, bet tiks piemērota no 2027. gada 20. janvāra, aizstājot Direktīvu par mašīnām un mehānismiem 2006/42/EK. Tā kā šī ir ES regula, tā nav jāievieš atsevišķi dalībvalstīs, bet tiek piemērota tieši.

Daudzos aspektos Regula par mašīnām un mehānismiem ir līdzīga Direktīvai par mašīnām un mehānismiem. No drošības prasību viedokļa vissvarīgākās un efektīvākās reformas ir saistītas ar digitalizāciju un mašīnu vadības sistēmām. Šajā tekstā netiek apskatītas visas regulā paredzētās reformas, bet galvenā uzmanība tiek pievērsta izmaiņām, kas attiecas uz standartiem.

Mašīnu un mehānismu regula ir saskaņota ar citām jaunās pieejas direktīvām. Tas galvenokārt attiecas uz tirgus uzraudzības darbībām. Mašīnu un mehānismu regula definē jēdzienu „būtiskas izmaiņas”, kas var ietekmēt esošā aprīkojuma modernizāciju. Regula atļauj noteiktos apstākļos sniegt informāciju par izmantošanu digitālā formā. Regula par mašīnām un mehānismiem pilnvaro Komisiju izstrādāt tehniskās specifikācijas, ja nav saskaņota standarta vai ja standartizācijas organizācija nevēlas/nevar to izstrādāt (sk. standartizācijas pieprasījumus).

Pielikumi regulai par mašīnām tika pārkārtoti tā, ka galvenās prasības par darba aizsardzību un drošību tika pārcelta uz III pielikumu. III pielikumā tika veikti daudzi grozījumi, bet nozīmīgākie no tiem ir šādi:

1.1.9 Aizsardzība pret datu bojājumiem (kiberdrošība)

Ar drošību saistīta aparatūras sastāvdaļa, kas ir pieslēgta datu pārraides tīklam, jāaizsargā pret (tostarp tīšu) bojājumiem.

Programmatūras versija jāvar viegli identificēt.

Mašīnai jāapkopo informācija par iejaukšanos vadības sistēmā (t. i., žurnāla fails).

1.2.1 Pašattīstoša uzvedība (mākslīgais intelekts) nedrīkst radīt briesmas, un uzraudzības dati jāatstāj izstrādes stadijā.

3.2.4 Autonomās mobilās tehnikas uzraudzības funkcija

3.5.4 Saskare ar gaisa līnijām.

Jaunās prasības ir jāievieš saskaņotajos standartos. Šis darbs tikai sākas. Reforma prasīs daudz laika un tiks veikta pakāpeniski. Komisija 2023. gada augustā nosūtīja CEN pieprasījumu par standartizāciju. Tā publicēšana ir plānota 2024. gada beigās (šī raksta tapšanas brīdī 2024. gada aprīlī pieprasījums vēl bija izskatīšanā).

Pirmajā posmā CEN plāno atjaunināt A un B tipa mašīnu drošības standartus. Pēc tam C tipa standartus varēs atjaunināt, atsaucoties uz jaunajiem vai atjauninātajiem A un B tipa standartiem. Pašlaik komiteja CENELEC/TC 44X izstrādā jaunu B tipa standartu kiberdrošībai.

Saistībā ar lielo saskaņoto standartu skaitu tiek veikti pasākumi, lai tos saskaņotu ar Mašīnu regulu, izveidojot jaunu Z pielikumu. Pašlaik Eiropas Standartizācijas komiteja (CEN) veic analīzi, lai noteiktu, kuri standarti pašlaik atbilst Mašīnu regulas prasībām, kuri standarti ir jāpārskata un kāds ir šo izmaiņu apjoms. Iespējams, ka Z pielikumā, kas atsaucas uz mašīnu regulu, būs jāizslēdz dažas jaunas drošības prasības no piemērošanas jomas, lai pārejas periodā saglabātu standartu saskaņotā veidā. Trūkstošos drošības risinājumus var pievienot vēlāk, kad tiks publicēti nepieciešamie B tipa standarti un uz tiem varēs atsaukties jaunajā standarta redakcijā.